Ester O

Fantasiverden

Jeg har taget en fantasiverden, som jeg oprindeligt fandt på da jeg var tolv, og bygget videre på den. Jeg har tegnet de forskellige væsner, og skrevet lidt om deres egenskaber og kulturer. 

Der er mange detaljer som jeg ikke har nået at tænke over, og både væsnerne og deres kulturer bliver ved med at udvikle sig i min hjerne, men lige nu er de her, og de er kommet meget langt siden jeg først fandt på det for nogle år siden. 

Stedet 

Det land jeg fokuserer på i min opspundne verden, har ikke et navn, men det har til gengæld en kompliceret indenrigspolitik, som jeg på ingen måde har plads eller tid til at forklare. Det er et teokrati, hvilket betyder at præstestanden har magten. 

Der er syv hovedstader spredt ud over landet, som hver har en katedral, og en kongeby, hvor monarken bor. Monarken er dog mest en symbolsk figur, som styres af kirken. 

Alfer 

Alfer er mindre end de fleste mennesker. De er en slags småguder over naturen. De lever i små landsbyer, skjult for alle der ikke ved hvad de skal kigge efter. De smelter sammen med omverdenen, og har en form for magisk symbiose med plantelivet. 

Deres evne til at smelte sammen med omverdenen og kommunikere med floraen er noget som udvikler sig i puberteten hos alfer der vokser op omgivet af voksne alfer, som udøver den slags magi. Folk med alfeblod kan også lære at kaste besværgelser. 

Skyggekrigere 

Skyggekrigere er store, og deres kropsbygning er temmelig firkantet. Mange af dem arbejder som vagter foran katedralerne og de største af domkirkerne. De har ankellange kapper med hætter på over deres rustninger for at holde sig i skygge. De er stærkere end de fleste mennesker under alle vilkår, men de er stærkest når de er i skygge. De kan se i mørke, og der går rygter om, at de har en form for magt over skyggerne. 

Skyggekrigernes kultur forholder sig anderledes til køn end mange menneskelige kulturer. De ser fødsel som en slags styrkeprøve på samme måde som en kamp. De skelner ikke rigtigt mellem køn, andet end om man har mulighed for at føde eller ej. Der er en form for socialt pres på skyggekrigere som kan føde, på sammen måde som der er et pres på alle skyggekrigere til at deltage i slåskampe og være krigere. 

Skyggekrigerne har levet sammen med mennesker så længe, at deres kultur har udviklet sig omkring at være vagter og krigere. De sørger for menneskenes sikkerhed fra fysiske trusler, og til gengæld har de nogen til at udføre alle de opgaver, som de ikke anser for krigeriske nok. 

Gejstlige 

Gejstlige er mennesker, som er gået igennem et ritual for at blive præster. De har evnen til at berolige de ophidsede, lade de vågne sove, og indgyde de udmattede med styrke. De kan også fornemme tilstedeværelsen af folk og dyr i nærheden af dem. Deres kræfter er meget baseret på følelser. 

Deres formål er at hjælpe menneskene og alferne med at kommunikere med hinanden, og at fungere som en slags læger i landsbyerne når der ikke er en faglært læge tilstede. 

På det tidspunkt, hvor en eventuel historie i denne verden finder sted, har de gejstlige opgivet deres opgave som en kommunikationskanal mellem mennesker og alfer, til fordel for at udnytte deres rolle i samfundet til at søge magt. 

Magikere 

Magikere er folk med alfeblod, som ikke er vokset op med alfer, og derfor ikke har naturmagi. De kan dog stadig kaste besværgelser. Mange af dem bruger deres magi i arbejde som gøglere, tryllekunstnere og omrejsende optrædende, da alferne vogter nidkært over al i information om de mere magtfulde besværgelser. 

Min proces har været meget rodet. I starten havde jeg tænkt mig at skrive en historie i et helt andet univers, men jeg kunne ikke rigtig få historien til at være konkret nok til at skrive ned. Så kom karantænen, og jeg kunne slet ikke lavet noget, og ligepludselig stod jeg på skolen igen og havde en uge til at lave det hele. Så jeg besluttede mig for at ændre mit projekt til noget lidt mere overskueligt. 

Det blev så det her. Jeg startede med at lave en masse kuglepenstegninger af koncepter, fordi det er et medie hvor jeg føler mig fri til at lave fejl og tegne rodet, og hvor jeg ikke kommer til at spilde min tid på at viske ud. Jeg har prøvet at bygge mine tegninger op på nogle basale former for at få et mere samlet udtryk. 

Så tegnede jeg nogle af dem op digitalt for at intentionen skulle skinne mere igennem alle mine kuglepensstreger. 

Til sidst skrev jeg alt det ned, som jeg havde haft nogle år til at gå og tænke over, og en uge til rent faktisk at prøve at udvikle på. 

Jeg er på ingen måde færdig med det her projekt, og jeg kommer til at arbejde videre med det i fremtiden, men jeg synes jeg er nået ret langt, og jeg er glad for det jeg har fået lavet.